werkstress verminderen stresscoach Michel Piedfort

Werkstress zijn langdurig opgekropte frustraties

Als je mijn definitie van werkstress bekijkt, dan merk je wellicht meteen ook hoe ik werkstress aanpak. Werkstress zijn langdurig opgekropte frustraties. Elk woord is belangrijk: zowel het tijdsaspect, het erkennen van een frustratie en het niet uiten van gevoelens. Voor vele mensen is een beetje stress goed om te functioneren. En dat klopt.

Van zodra dat je ongezonde werkstress ervaart, dan begin je allerlei kwalen te krijgen. Dan pas je best op want van deze stress word je ziek. Het zijn deze werknemers die vooral bij mij voor hulp komen.

Langdurig

In de literatuur spreekt men van ongezonde werkstress vanaf een periode van 6 maanden. Als je dit als HR-medewerker of leidinggevende bekijkt, dan is dit een geruststelling want de medewerkers die binnen een paar maanden ziek uitvallen die hebben nu al last. Dat betekent tegelijk dat je nu al ergens iets kunt zien, voelen of ervaren dat medewerkers in de gevarenzone van ziekmakende werkstress komen.

Als je met andere woorden ergens kunt meten wie van je medewerkers te veel stress ervaart, dan kun je ingrijpen en zo vermijden dat men overwerkt geraakt en ziek thuis blijft.

Frustraties

De frustraties op het werk zijn alle dingen waar een medewerker zich wel eens aan kan ergeren. Als HR of leidinggevende kun je hier perfect oog voor krijgen. Iedereen ergert zich wel eens. En ook dat is niet erg. Wat ik in de praktijk zie is dat veel frustraties vaak weerkeren. Op dit moment wordt dit wel problematisch.

Durf als leidinggevende of HR-medewerker verder kijken dan die frustratie op zich. Wanneer mensen zich ergeren aan reacties van boze klanten, dan is het enorm goed om te weten waarom de klant boos is. Tegelijk is er het gevaar dat men de medewerker naar een cursus stuurt ‘hoe omgaan met boze klanten’ en men hoopt dat hiermee de kous af is. Vaak is dit helaas niet zo.

Opgekropt

En zo komen we bij de derde component van ongezonde werkstress. De opgekropte gevoelens. De dingen die niet geuit worden. Via heel eenvoudige technieken kun je als leidinggevende of HR-medewerkers peilen naar wat mensen nu echt bezig houdt.

Je hoeft geen psycholoog te zijn of geen dure cursus te gaan volgen. Die dure cursussen zijn er uiteraard wel 😊 Het fantastische is immers dat als je weet wat het opgekropte is, de oplossing bijna vanzelf naar boven komt. Eens je zover bent, kun je perfect je medewerker opvolgen. Je kent hem beter en kunt hem helpen om werkstress te vermijden. 

Hoe zie je stress

Als je stress bij je medewerkers beter wil begrijpen, dan kun je best eerst gaan kijken. Ik heb een methode ontwikkeld die werkstress meet en visualiseert. Zo zie je meteen wie stress ervaart. Tegelijk krijg je inzicht waarom iemand stress heeft. Dit laat jou als HR of leidinggevende toe om vervolgens de stress in stukjes te kappen omdat je de dieperliggende oorzaken van die stress op een bord krijgt aangereikt.

Werkstress zijn langdurig opgekropte frustraties. Hoe verminder je die?

Je kunt die werkstress al enorm verlichten door te werken op de tijd, de opgekroptheid of de frustratie. Je kunt er zo bijvoorbeeld voor zorgen dat je de frustratie wegneemt of vermindert. Je kunt mensen proberen om de opgekropte gevoelens te uiten. Of je kunt werken aan het tijdsaspect. Het is al een hele vooruitgang als mensen zich niet meer elke dag hoeven te ergeren maar dit kunnen beperken naar 2 keer per week.

Dat maakt werkstress aanpakken net zo boeiend.