Wandelen vermindert werkstress

Wandelen vermindert werkstress

Wandelen vermindert de werkstress enorm. Een kwartier per dag is beter dan niet bewegen. Wandelen in de natuur heeft een groter effect dan wandelen in de stad. Maar ook hier geldt: als het in een park niet kan, is wandelen in een mooie straat ook goed. Daarom is het aangeraden dat leidinggevenden en HR-medewerkers collega’s blijven aanmoedigen om te wandelen.

Waarom vermindert wandelen werkstress?

Wie wandelt, krijgt meer zuurstof naar zijn hoofd, waardoor de hersenen nieuwe verbindingen maken.

Tijdens een wandeling maakt het lichaam immers het gelukhormoon serotine aan. Je produceert dit wanneer je mooie dingen ziet of beweegt. Net dit hormoon heb je nodig om de stresshormonen cortisol en adrenaline uit je lijf te jagen.

Er zijn verschillende redenen waarom wandelen in de natuur zo goed werkt om stress te verminderen

1. Je gebruikt meer zintuigen: je ruikt de bomen, je voelt de wind op je gezicht, je hoort de vogels en je ziet het groen.
2. Bij wandelen draait het vooral om trager of onthaasten. Het is niet de bedoeling om de snelste te zijn of iets rap te doen. Je neemt de tijd.
3. Bij wandelen kun je even de boel de boel laten en tijd voor jezelf nemen. Het leidt tot loslaten.

Blijf in het hier en nu

Probeer tijdens het wandelen je gedachten van het werk te houden. Als je buiten in je hoofd nog altijd bezig bent met plannen, dan krijg je even een frisse wind in je gezicht maar geestelijk ontspannen is er dan helaas niet bij.

Om tot die geestelijk rust te komen, focus je daarom beter op het hier en nu. Wat zie je buiten, wat hoor je en wat ruik je. Je begrijpt dan meteen waarom je sneller tot rust komt als je wandelt in de natuur dan op een drukke weg met toeterende auto’s of overvolle wandelstraten.

Wandelpauze tijdens de middag

Werknemers die ’s avonds geen tijd hebben om te wandelen, kun je adviseren om tijdens de middag een kwartiertje buiten te gaan wandelen om een frisse neus te gaan halen.

Men zal merken dat na de wandeling het concentratievermogen veel hoger ligt en dat men er met vernieuwde moed kan invliegen.

Wandelen naar kantoor of metro

Een alternatief voor het kwartier wandelen tijdens de middag is de wandeling naar kantoor of naar het openbaar vervoer. Stap bijvoorbeeld een halte eerder af en loop het laatste stukje te voet.

Wandel met 2

Ben je niet gewend om te wandelen, dan kan de wandeloefening als een opgave overkomen. In dit geval kan het helpen om een wandelmaatje te kiezen. Zo motiveer je elkaar.

Vijftien minuten wandelen is al voldoende

Het is al voldoende dat men beweegt. Vijftien minuten per dag is dan al beter dan niet wandelen. Probeer daarom klein te beginnen en zo stilaan op te bouwen.