ongezonde voeding en stress

Waarom eten we ongezonder bij stress?

Stress zorgt er voor dat ons lichaam andere prioriteiten stelt en we ongezonder gaan eten. Het lichaam wil immers gewoon overleven. In overlevingsmodus hebben we geen behoefte om te eten, laat staan gezond eten. Voedingsdeskundige Edith Gijsbregts legt uit waarom we ongezonder eten als we stress hebben.

Stress is een overlevingsmechanisme

Stress zet je al je poriën open, je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller, je bloed gaat sneller stromen, alle energie gaat naar je spieren.

Edith vergelijkt het met een leeuw die plots je kamer binnenkomt. De kans is heel groot dat je dan gaat lopen, verstijven of op de kast springt.

Het probleem is dat we tegenwoordig continue een leeuw achter ons hebben.
Een gezonde portie stress is OK en dat houdt ons scherp, maar het is belangrijk om voldoende rustmomenten in de bouwen, te zorgen voor een goede slaap en beweging.

Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen stress en ontspanning. En wat voor de ene wordt ervaren als negatieve stress, kan voor de andere juist een boost geven.

Ongezond eten bij stress

Bij teveel stress gaan we vaak ongezond eten. Op deze piekmomenten ga je niet in een ontspannen modus je gerechten plannen, boodschappen doen, het moet dan helaas allemaal snel gaan. Ongezonde stress maakt je alert.

Het is alsof je continu je omgeving in de gaten houdt op zoek naar gevaar. In deze situaties neem je alles in je mond dat rap energie geeft. En dan grijpen wij al te vaak naar calorierijke voeding, suikers en fastfood.

Je middagmaal eet je dan snel tussen 2 telefoons door, je maakt geen tijd vrij om echt te eten, om te genieten van je maaltijden, laat staan om tijd te maken om ze voor te bereiden.

Waarom eten we ongezonder als we stress hebben?

Tips voor gezondere voeding en minder stress

1. Ga bewuster eten. We zijn ons te weinig bewust van wat we in onze mond steken en wanneer we dit doen. Het moet allemaal veel te snel gaan en we denk er niet bij na. Hoe vaak eet je je lunch terwijl je je sociale media bekijkt, e-mail beantwoordt of nieuwsberichten volgt?
2. Ga niet eten als je gestresst of emotioneel bent omdat je dan vaak ongezonde voedingskeuzes maakt (te vet, te zout, te zoet, te fastfood).
3. Eet alleen als je honger hebt.
4. Eet niet te veel.
5. Geniet van je eten. Maak van je maaltijden een sociaal gebeuren en maak er tijd voor. Betrek je kinderen er ook bij, betrek hen bij de bereiding van de maaltijden.

Voedingsdeskundige Edith Gijsbregts gaat samen met jou stap per stap een gepersonaliseerd voeding- en levensstijl opstellen. Je krijgt tips om je maaltijden beter te plannen, hoe je je meer groenten op je bord krijgt, hoe je foute snackgewoontes kan afleren, maar ook hoe je omgaat met emo-eten.

Hierdoor gaan stressklachten als gevolg van gezonde voedingsgewoontes verminderen.

Voeding en werkstresstest

“Het belang van gezonde voeding blijkt ook uit testjewerkstress.be. Een verminderde zelfzorg en ongezonder eten zijn 2 belangrijke parameters van stress”, zegt Michel Piedfort van Stressverminderen.be.

Let daarom ook op je gedragsverandering. Ga voor jezelf na in welke situaties je naar ongezonde voeding grijpt. At je vroeger altijd vers, zijn de verse groentes op vrijdag al eens vervangen door een pizza take away? Heb je daarna op zaterdag en zondag ook geen zin meer om te koken? Dat kan al een teken van uitputting zijn.