zieke-medewerker-4-keer-klos

Medewerkers die ziek worden van stress: je bent als HR en leidinggevende 4 keer de klos

Bedrijven waar werknemers ziek van stress worden, zijn 4 keer de klos. Het is daarom super belangrijk dat je ziekteverzuim als gevolg van werkstress kan voorkomen. Dat zegt stresscoach Michel Piedfort.

Extra werkdruk voor andere werknemers

Wanneer een medewerker door ziekte afwezig is, blijft het werk in het begin liggen of wordt het herverdeeld onder de andere collega’s. Hierdoor stijgt de werkdruk en mogelijk de stress bij de andere collega’s waardoor er een negatieve spiraal naar beneden ontstaat.

Als de werknemer zelf niet spontaan vertelt dat hij overwerkt is, dan begint het pas na een paar weken bij de leidinggevende of HR door de dringen dat de zieke langer afwezig zal blijven dan aanvankelijk werd ingeschat.

Meer kosten voor het bedrijf

Het is op dit moment dat er wordt uitgekeken naar vervanging. Naast het gewaarborgd loon waar geen prestaties tegenover staan, komen dan nog extra kosten voor de vervanger. Wie via een interimkantoor naar een vervanger op zoek gaat, betaalt ook nog een extra vergoeding aan het interimkantoor.

De vervanger heeft ook recht op vakantiegeld en komt misschien ook in aanmerking voor de bedrijfsverzekering.

Een knak in het zelfvertrouwen van de werknemer

Terwijl de zieke medewerker thuis in de zetel van zijn werkstress ligt te bekomen, begint die doorgaans na te denken: hoe is het zover kunnen komen, ben ik wel normaal, waarom overkomt dit mij, … Dit denkproces wordt meestal door een loopbaanbegeleider, stresscoach of psycholoog aangemoedigd.

Kortom: de gestresseerde medewerker wordt, paradoxaal genoeg, aangespoord om net in deze moeilijke periode te gaan werken aan zichzelf.

Dat ziek vallen als gevolg van de werkstress doet wat in het hoofd van je medewerker. Het geeft hem zo’n deuk in zijn zelfvertrouwen, eigenwaarde en geluksgevoel dat men heel vaak enorm aan zichzelf begint te twijfelen.

Wanneer jij als leidinggevende of HR deze medewerker die vatbaar voor werkstress is, had kunnen wijzen op een aantal werkpunten dan had het nooit zover hoeven te komen. Zeker wanneer werkstress te herleiden is naar een combinatie van werkstijl (minder efficiënt werken), timemanagement en communicatie. “Daarom kappen wij het ruime begrip stress in stukken”, zegt Michel Piedfort, “zodat zoveel mogelijke uitlokkende factoren boven komen drijven.”

Risico dat werknemer nooit weerkeert

Wist je dat de helft van de werknemers die 3 maanden of langer thuis zijn nooit meer naar hun oude job terugkeren? Zij haken definitief af. Dit afhaken staat totaal los van de competenties van de werknemer.

Sterker nog: de meeste mensen zouden nog perfect kunnen meedraaien. Zij blijven voor jou als bedrijf bijzonder waardevol. Daarom heb je er als leidinggevende of HR-medewerker alle belang bij dat je nog voor het ziek vallen kunt werken aan deze stressfactoren om zo het ziekteverzuim te voorkomen. “Met mijn werkmethode lukt je dit”, besluit Piedfort.